Kasvokuvat: Océane Bruel, dylan ray arnold ja Emilia Tanner
Océane Bruel, dylan ray arnold ja Emilia Tanner

Werner Åström -työhuone myönnettiin kuvataiteilija Emilia Tannerin käyttöön, ja Helena Åström mukaan nimetty työhuone myönnettiin sekä itsenäisesti että yhdessä työskenteleville kuvataiteilijoille, dylan ray arnoldille ja Océane Bruelille. Hakemuksia ateljeestipendiin vastaanotettiin ennätysmäärä.

Taiteilijat saavat stipendiateljeet ilmaiseksi käyttöönsä kolmen vuoden ajaksi toukokuusta 2024 alkaen. Vallilan taiteilijatalossa Helsingissä sijaitsevat ateljeet on nimetty talon testamenttilahjoituksen tehneiden taidemaalari Werner ja Helena Åströmin mukaan.

Kuvataiteilija Emilia Tanner (s.1990) saa käyttöönsä Werner Åström -ateljeen. Hänen nykyinen työskentelytilansa on ollut taloyhtiön kellaritilassa.

”Ateljeestipendin saaminen on upea yllätys ja tulee mahdollistamaan tulevien teosten tekemisen ihan uudella tavalla. Vanhassa työtilassani en ole pystynyt näkemään suurikokoisia teoksiani kokonaisuudessaan. Se, että pystyn kokeilemaan teosripustuksia työhuoneessa, tulee olemaan iso juttu. Werner Åström -ateljeessa minua kiinnostaa suuresti luonnonvalo. Uusi työtila on jo tuottanut teosajatuksia.”

Tanner on viime aikoina keskittynyt työskentelyssään installaatioihin sekä valon parissa työskentelyyn. Hän käyttää teostensa materiaalina usein paperia. Hänen teoksiaan on nähty viime vuosina muun muassa Nuoret 2023 -näyttelyssä ja yksityisnäyttelyssä Galleria Sinnessä. Keväällä tiedossa on yhteisnäyttelyitä ja kesäkuussa yksityisnäyttely Galleria Katariinassa, jota varten Tanner pääsee jo kokeilemaan uudella työhuoneella ripustuksellisia ajatuksia.

Helena Åström -ateljeen saavat käyttöönsä kuvataiteilijat dylan ray arnold (s. 1982) ja Océane Bruel (s. 1991), jotka työskentelevät sekä itsenäisesti että yhdessä. Océane Bruel työskentelee kuvanveiston ja installaatioiden parissa, ja dylan ray arnold puolestaan kuvanveiston, piirustuksen, assemblaasin ja installaation parissa. Yhdessä he työskentelevät edellämainitun lisäksi toisinaan myös painetun materiaalin parissa.

Ateljeen mahdollistamat tilalliset kokeilut ovat taiteilijoille tärkeitä. Riittävän iso työtila on edellytys installaatioiden tekemiselle.

”Nyt meillä on ollut yhteiseen työskentelyyn käytössä kallis projektitila. Hienoa, että stipendin ansiosta voimme jatkaa kaiken kolmen praktiikan harjoittamista, kummankin omaa ja lisäksi yhteistä”, arnold kertoo.

Taiteilijat työskentelevät lähivuosina rinnakkain kaksiosaisen näyttelyprojektin parissa. Ensimmäinen osa tulee esille syksyllä 2024 In Extenso galleriaan Clermond Ferrandissa Ranskassa. 

Suomen Taiteilijaseuran hallitus valitsee Åström-stipendiaatit hakemusten perusteella kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Tänä vuonna hakemuksia tuli ennätysmäärä, 174 kappaletta.

2021–2024 ateljeissa ovat työskennelleet kuvataiteilijat Reija Meriläinen ja Artor Jesus Inkerö sekä performanssiduo Katri Kainulainen ja Maximilian Latva.
 

The Slow Business of Going, installaationäkymä, 2020 dylan ray arnold ja Océane Bruel
dylan ray arnold ja Océane Bruel: The Slow Business of Going, installaationäkymä, 2020.

 

Emilia Tanner: Fractals, 2023 käsin rei'itys paperille.
Emilia Tanner: Fractals ​​​​(2023), käsin rei'itys paperille. Kuva: Jussi Tiainen.